Мета: розглянути задачі, що приводять до поняття похідної; ознайомити учнів з поняттям похідної; похідною найпростіших функцій.
Мотивація навчальної діяльності.
Мотивація навчальної діяльності.
Предмет, який ми вивчаємо, має назву «Алгебра і початки аналізу». Тут йдеться про початки одного з розділів математики — математичного аналізу. Цей розділ об’єднує диференціальне й інтегральне числення. Диференціальне числення вивчає означення, властивості та застосування похідних функцій. (Процес знаходження похідної функції називають диференціюванням.) Інтегральне числення — це вивчення двох взаємопов’язаних понять — невизначеного інтеграла і визначеного інтеграла.
Сьогодні ми починаємо вивчати один із розділів математичного аналізу — диференціальне числення. Ми дізнаємось, що називають похідною функції, навчимось знаходити похідні функцій, а найголовніше — дізнаємось, як похідні функцій застосовують до розв’язування практичних задач.
Ньютон та Лейбніц вчені, яі стояли у витоків диференціального числення.
Пояснення нового матеріалу:
Задача про швидкість руху. Нехай матеріальна точка рухається нерівномірно вздовж деякої прямої (рис.8) і за час t проходить відстань S, що дорівнює відрізку ОМ. Відстань рухомої точки є деякою функцією часу:
.Треба знайти величину миттєвої швидкості руху точки М. Нехай з моменту t пройшов деякий час ∆t. За час ∆ t рухома точка перейде в положення М1 і пройде шлях, який позначимо через ∆S. Отже, за час t+∆t матеріальна точка пройде шлях S+∆S=S(t+∆t), тому
.
Середньою швидкістю vc руху точки за проміжок часу ∆t називають відношення приросту шляху до приросту часу: vc=
.
Зрозуміло, що чим менший проміжок ∆t часу після t пройшов, тим точніше середня швидкість відображає швидкість руху точки у даний момент часу (миттєву швидкість). Тому миттєвою швидкістю руху точки називають границю середньої швидкості за умови, що ∆t
0:v=
Пропонуємо самостійно розглянути задачі про силу струму, про густину неоднорідного стержня та інші.
Незважаючи на різний зміст розглянутих задач, всі вони приводять до знаходження границь одного і того самого виду – границі відношення приросту функції до приросту аргументу. Цю границю в математиці називають похідною функції.
Зробіть опорний конспект за посиланнямПояснення
Означення та похідна найпростіших функцій: підручник стор. 343-345.
Формування умінь, розв'яжи задачі:
№34.9
№34.16
№34.18
№34.19
№34.25
Порівняй свої розв'язки за Запис задач
Домашнє завдання: читати §34 (вивчити таблицю похідних), виконати №34.10(2), №34.17(1), №34.20 виконати до 24.04 12.00
Немає коментарів:
Дописати коментар